Praha 5. ledna 2018 – Společnost PARAMO, součást skupiny Unipetrol, je partnerem sedmi českých jezdců, kteří se v sobotu 6. ledna 2018 postaví na start Rallye Dakar 2018 v peruánském hlavním městě Lima. Na mimořádně kvalitní oleje MOGUL v motorech svých závodních strojů spoléhají Martin Macík s nákladním vozidlem LIAZ, Olga Roučková se čtyřkolkou Yamaha YFM 700 a kompletní sestava pardubického týmu BARTH RACING, který bude v jubilejním 40. ročníku legendární Rallye Dakar bojovat o vavříny se dvěma čtyřkolkami (Josef Macháček a Zdeněk Tůma), dvěma motocykly (David Pabiška a Rudolf Lhotský) a jedním soutěžním automobilem (Boris Vaculík).

„Máme velkou radost, že můžeme podpořit české jezdce na legendární Rallye Dakar,“ říká Petr Kalach, vedoucí marketingu společnosti PARAMO, výrobce motorových olejů MOGUL. „Nejnáročnější soutěž na světě podrobí posádky i jejich techniku nejtvrdším zkouškám. Sedm českých jezdců, podporovaných společností PARAMO, proto sází na motorové oleje MOGUL, které jsou svými vlastnostmi na drsné podmínky Dakaru, včetně mnoha měřených úseků v písečných dunách a na rozbitých pistách, dokonale připraveny.“

Rallye Dakar slaví v letošním roce hned dvě kulatá výročí. Čtyřicátý ročník nejslavnější dálkové soutěže je zároveň desátým ročníkem, jehož trasa vede členitým terénem jihoamerického kontinentu. V něm se budou muset účastníci poprat nejen s písečnými dunami, ale také s vytrvalým deštěm, blátem a vysokohorským prostředím. Úvodní etapa Rallye Dakar 2018 odstartuje v sobotu 

6. ledna v Limě, hlavním městě Peru. Účastníci budou mít na překonání téměř 9000 kilometrů dva týdny. V cíli soutěže v argentinské Córdobě budou očekáváni v sobotu 20. ledna. Délka trasy se liší podle kategorie. Nejdelší je pro osobní vozy (8793 km), nejkratší vzdálenost čeká na motocykly a čtyřkolky (8276 km). Pro nákladní vozidla je připravena trasa dlouhá 8710 km. Rallye Dakar 2018 se zúčastní 337 posádek s 525 členy, z toho je 36 Čechů.

 

Společnost PARAMO podporuje na letošní Rallye Dakar Martina Macíka, Olgu Roučkovou a kompletní pardubický tým BARTH Racing. Martin Macík mladší s navigátorem Františkem Tomáškem hodlá vylepšit desáté místo z předchozího ročníku Dakaru v kategorii nákladních vozidel. Vylepšený „speciál“ LIAZ pohání nový motor, vycházející z konstrukce Iveco. Dalším českým želízkem v ohni bude Olga Roučková. Historicky první mistryně Evropy v seriálu FIM Europe Baja v kategorii čtyřkolek se stane první Češkou, která pojede na čtyřkolce Rallye Dakar.

Závodní tým BARTH Racing vyslal na Rallye Dakar 2018 kromě dvou čtyřkolek a dvou motocyklů poprvé také soutěžní automobil. Mezi ostřílené „matadory“ v barvách týmu BARTH Racing patří Josef Macháček, pětinásobný vítěz Dakaru v kategorii čtyřkolek, a motocyklista David Pabiška, který dojel při všech svých dosavadních účastech na Dakaru vždy do cíle. Za volant soutěžního automobilu Ford F-150 Evo usedne posádka tvořená zkušeným autokrosovým jezdcem Borisem Vaculíkem a Martinem Plechatým. Sestavu závodního týmu BARTH Racing uzavírá Rudolf Lhotský v kategorii motocyklů a Zdeněk Tůma se čtyřkolkou.

Všichni čeští jezdci, podporovaní společností PARAMO, používají ve svých strojích kvalitní motorové oleje MOGUL

INFORMACE O JEZDCÍCH:

Martin Macík

Na Rallye Dakar bude s vylepšeným kamionem startovat Martin Macík mladší. Slavný závod pojede už pošesté a navigaci si vzal na starost opět František Tomášek. Macík závodí na Dakaru s kamionem Liaz, a přestože automobilka již v současnosti neexistuje, svůj speciál stále zdokonaluje. Nejvýraznější změnou je nový motor na bázi Iveca, i díky tomu chce Martin Macík vylepšit desáté místo z předešlého ročníku legendární soutěže.

 

Olga Roučková

Olga Roučková má za sebou úspěšnou sezónu, letos se na své čtyřkolce Yamaha stala, jako první žena v celé historii FIM Europe Baja, mistryní Evropy. Získala tak vůbec první titul pro něžné pohlaví v čistě mužské kategorii Q2, tedy kategorii čtyřkolek bez rozdílu pohonu nad 450 ccm. Další plány jsou jasné. Olga Roučková se stane také první Češkou, která na čtyřkolce pojede Rallye Dakar.

Ollie spala a trénovala v kyslíkovém stanu, aby si usnadnila aklimatizaci v etapách vedoucích po vrcholech And. A také mechanici v Tachově si dali záležet na přípravě nové čtyřkolky Yamaha YFM 700, na níž se Olga poveze napříč Jižní Amerikou. Sériové čtyřkolce bylo třeba zvětšit nádrže, vyztužit ji nebo přidat řídící jednotky k výfukům. „Aby vše sedělo, jak má, ladili jsme dakarku tři roky v závodním tempu na dálkových soutěžích,“ říká o svém stroji Olga Roučková.

 

BARTH RACING - Dvě čtyřkolky, dva motocykly a jedno ostré soutěžní auto. To je sestava závodního týmu BARTH Racing, která se vydá bojovat na tratě jubilejního 40. ročníku legendární dálkové soutěže Rallye Dakar.

 

Josef Macháček

Hlavní hvězdou sestavy je pětinásobný šampion dakarské soutěže v kategorii čtyřkolek, nestárnoucí Josef Macháček, pro kterého bude jubilejní Dakar 2018 i opětovnou oslavou šedesátých narozenin. Mimochodem, vůbec poprvé se nestor závodních quadů vydal na trať Dakaru v roce 1999 a příští ročník je už jeho patnáctou účastí. Na první výhru v roce 2000 dokázal navázat ještě v letech 2001, 2003, 2007 a 2009. Ač se spekulovalo, že po loňské vážné havárii pověsí populární „Machus“ závodění definitivně na hřebík, opět nechybí na startu. „Operované rameno drží a soutěž pro mě pořád představuje obrovskou výzvu. Od roku 2009, kdy jsem Dakar vyhrál naposledy, mám dlouhou řadu nedokončených soutěží. A tohle bych rád změnil, takže mým hlavním plánem pro Dakar 2018 je jednoznačně opět spatřit cíl,“ říká Josef Macháček.

 

Boris Vaculík a Martin Plechatý

Za volant závodní automobilu Ford F150 Evo usedne zkušený autokrosový jezdec Boris Vaculík, kterého bude navigovat snad ještě zkušenější Martin Plechatý. Pro Vaculíka to přitom bude dakarská premiéra. Co od ní čeká? „Zůstávám nohama pevně na zemi. Zkušeností s nezpevněným povrchem mám sice spoustu, ale třeba duny jsou pro mě naprostá novinka.“

 

David Pabiška

Pro motocyklistu Davida Pabišku je to již jedenáctý Dakar. Do karet by mu mohla hrát náročnost tratě. „Jsem vytrvalostní typ, takže čím delší etapy budou, tím lépe. Organizátoři Dakaru 2018 připravili opravdu hodně těžkou trať. Týden v dunách, pak bolivijský déšť a bláto, a nakonec hory v Argentině. Vypadá to opravdu brutálně a domnívám se, že více než polovina startovního pole bude mít co dělat, aby vůbec dojela do cíle. Já se za poslední tři sezony cítím zdravotně i jezdecky nejlépe a půjdu do toho naplno,“ prohlašuje odhodlaně závodník, jenž při všech jedenácti účastech na Dakaru dojel až do cíle a jeho maximem je 18. příčka mezi motorkáři.

Rudolf Lhotský a Zdeněk Tůma

Sestavu závodního týmu BARTH Racing doplňují motocyklista Rudolf Lhotský, který do Jižní Ameriky vyráží potřetí, a čtyřkolkář Zdeněk Tůma, jenž na Dakaru 2017 obsadil při své premiéře mezi quadisty skvělé 12. místo.