Roman Kresta

Životopis

Roman Kresta je český automobilový závodník. Pochází z Trnavy u Zlína, je vyučený automechanik a závodění ho lákalo už od mladých let. Nejprve se stal mechanikem zlínského týmu NEFOS, kde připravoval závodní speciál Škoda Favorit.

První šance na úspěch se Romanovi naskytla v roce 1994, kdy se zúčastnil Horácké rally ve třídě A/1400 (v rámci Mistrovství ČR) se spolujezdcem Janem Tománkem. Vybojovali tehdy 14. místo celkově a 6. místo v řadě a také 1. místo ve Formuli 2. V sezoně mezinárodní mistrovství České republiky v rallye 1998 zvítězil ve třídě A5 s vozem Škoda Felicia Kit Car. Pro další sezonu mu byl zapůjčen stejný vůz Kategorie F2, se kterým opět získal titul. Pro Mezinárodní mistrovství České republiky v rallye 2000 mu tovární tým Škoda Motorsport zapůjčil vůz Škoda Octavia WRC. Již při druhé soutěži vedl a při třetí zvítězil. Celkové vítězství získal i na Rallye Bohemia 2000 a Barum rallye 2000. Stal se tak mistrem republiky a tento titul získal i v Mezinárodní mistrovství České republiky v rallye 2001. O rok později se již účastnil Mistrovství světa v rallye 2002. Zažil kuriózní havárii na Rallye Monte Carlo 2002, kdy málem spadl s vozem do propasti. Nejlepším výsledkem sezony byla sedmá pozice na Safari rallye 2002.

Pro sezonu mistrovství světa v rallye 2003 opustil Škodovku a startoval za tým Bozian Racing. Získal několik zkouškových vítězství na Rallye Monte Carlo 2003, Německá rallye 2003 a Katalánská rallye 2003. Svůj první bod získal na Velšské rallye.[1] O rok později absolvoval Mezinárodní mistrovství České republiky v rallye 2004 a několik soutěží Mistrovství světa. Měl ale potíže s financováním svých startů. V sezoně mistrovství světa v rallye 2005 ho angažoval tým Ford M-Sport. Nejlepším výsledkem byla dvě pátá místa (Korsická rallye 2005 a Katalánská rallye 2005). Pak opět měl problémy se starty. Následující rok startoval pouze na Barum rallye 2006, kde zvítězil. V následujícím roce startoval opět v Mezinárodní mistrovství České republiky v rallye 2007 a skončil třetí. V následujících ročnících 2008 a 2009.

Roman Kresta v Peugeotu 207 S2000 na Rally Bohemia 2010

Mezinárodní mistrovství České republiky v rallye 2010 znamená přechod na vůz Peugeot 207 S2000. S tím titul nevybojoval a tak se pro sezonu 2011 rozhodl pro vůz Škoda Fabia S2000 a s tím se opět stal mistrem republiky.

Největší úspěchy

4. místo v závěrečné klasifikaci MMČR 2013
2. místo v závěrečné klasifikaci MMČR 2012
1. místo v závěrečné klasifikaci MMČR 2011
1. místo v závěrečné klasifikaci MČR 2010
4. místo v závěrečné klasifikaci MMČR 2010
1. místo v závěrečné klasifikaci MMČR 2009
1. místo v závěrečné klasifikaci MMČR 2008
3. místo v závěrečné klasifikaci MMČR 2007
8. místo celkově v šampionátu WRC 2005 - tým BP Ford World Rally Team
8. místo celkově na 2003 Rally GB (Wales) - první bod ve světové rally
Vítěz rychlostní zkoušky na SS16 St. Wendel 2 v 2003 Rally Deutschland
5. místo v poháru konstruktérů na Safari Rally Kenya 2002 (7.místo celkově)
Mistr MČR v rally 2000 & 2001
2. místo na memoriálu A.Bettegy v Bologni 2001
Acropolis Rally 2001 - debut ve WRC (Ford Focus WRC99) ve světové rally
3. místo na memoriálu A.Bettegy v Bologni 2000
2005 World Rally Championship - BP-Ford World Rally Team
2004 World Rally Championship: Monte Carlo; Acropolis; Německo
2003 World Rally Championship: Monte Carlo; Švédsko; Acropolis, Německo; San Remo; Španělsko; Velká Británie
2002 World Rally Championship: Monte Carlo; Španělsko; Korsika; Velká Británie
2001 World Rally Championship: Acropolis; Safari; San Remo; Velká Británi

Jak se návrat do závodního vozu zrodil?

Zapadlo do sebe víc faktorů. Zásadní je podpora rodiny. Děti o to měly zájem a

manželka s tím souhlasila. Za druhé to člověku chybí. Letos jsem si proto udělal

časový prostor, abych to zvládl. Se závodníky, jimž chystáme auta, jezdíme

polský a slovenský mistrák, takže Bohemku a Barumku jsem si naplánoval pro

sebe.

S jakými ambicemi vyrazíte na trať?
S žádnými. Je mi jedno, že mě všichni budou porovnávat. Pro ty, kteří to pochopí, je to svátek. Pro ty, kteří to nepochopí, je to úplně jedno. Jedeme v barvách Mogul Racing Teamu, tedy ve stejných, jako když jsme končili. Nedělám si žádné iluze, jede se hodně rychle. Nejde říct, že do toho sednu a vyhraju. I kdybych na testu najel 500 kilometrů, neznamená to, že v závodě pojedu stejně rychle.